26 kwietnia 2014

Cohousing. Wspólne budowanie i mieszkanie

"Przed hejnałem", Radio Kraków, 22 kwietnia 2014

Mieszkanie w kameralnej wspólnocie zaufanych osób, która m.in. sama projektuje i buduje sobie domy i wyznacza pomieszczenia wspólne. Czy przyjmie się w Krakowie?

Duńska realizacja osiedla typu cohousing

fot. Nowoczesne wspólnoty

"Naszym marzeniem jest dom ze słomianych bali, z zielonym dachem, nie dalej niż jakieś 10 km od rynku w Krakowie (...). Chcielibyśmy, żeby zamieszkało tu ze 20-25 rodzin. Bardzo wstępnie zakładamy średnią wielkość domu na (...) 80 m2 i do tego 500 m2 przestrzeni wspólnej. (...) Ale to wszystko wstępna wizja" – podają członkowie Cohabitat, grupy mającej na celu utworzenie w Krakowie kameralnej wspólnoty mieszkaniowej. O cohousingu Sylwia Paszkowska 22 kwietnia rozmawiała z Anną Wolską, jedną z inicjatorek krakowskiego przedsięwzięcia.

- Cohousing to przypadek, kiedy grupa ludzi spotyka się w celu zbudowania swojego miejsca zamieszkania w taki sposób, aby posiadać prywatną część i współpodzielać przestrzenie, z których wszyscy mogą korzystać na równych prawach, dzieci mają się gdzie bawić, mamy miejsce, gdzie można trzymać wózki i rowery, jest pralnia, gdzie można prać, zamiast posiadać pralkę w domu i co najważniejsze grupa sama zarządza przestrzenią - mówiła Wolska.

Wolska przywiozła tę ideę z Anglii i Stanów Zjednoczonych. Wraz z mężem planuje, aby takie miejsce powstało w Krakowie. - Jesteśmy po czterech spotkaniach z grupą, która jest zainteresowana - mówiła. - Jesteśmy na etapie wypracowywania założeń.

Życie we wspólnocie wiąże się z konfliktami. - To mogą być konflikty o to, na co wydać wspólne pieniądze - mówił gość. - Grupy od początku pracują nad tym, jak rozwiązywać konflikty.

Idea cohousingu podoba się Wolskiej m.in. z trzech powodów: jest codzienny kontakt między mieszkańcami, dzieci są bezpiecznie, bo przebywają wśród zaufanych ludzi, uczą się współpracy w grupie i każdy mieszkaniec może liczyć na wsparcie drugiego, co zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Planowana wspólnota będzie mogła się rozrastać. Jak mówi Wolska ograniczeniem będą granice działki.

Jakie są koszty? Wolska nie ukrywa, że część osób zainteresowanych musi wziąć kredyty. Od członków wspólnoty inicjatorzy oczekują wkładu własnego, bo w takim momencie zainteresowani czują się zobowiązani. Zdaniem gościa Sylwii Paszkowskiej to nie jest tani sposób mieszkania - budowanie jest tańsze, bo odchodzą koszty deweloperów, ale koszty utrzymania przestrzeni wspólnej są duże.

Inicjatorzy mają nadzieję, że budowa osiedla w Krakowie rozpocznie się za 2 lata. Jak mówił gość „Przed hejnałem”: - To nie jest sposób życia dla każdego.


wydawca: BK

12 komentarzy:

  1. Kiedy przychodzi okres na budowanie wymarzonego domu to wtedy tak naprawdę nic innego nas nie interesuje. Osobiście bardzo chętnie czytam artykuły https://motobudowa.pl/category/budowanie-domu/ co jest tak naprawdę potrzebne, aby zbudować wymarzony dom. W mojej sytuacji takie porady się sprawdziły i aktualnie mogę stwierdzić, że mam wiedzę na temat budowania domów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz słyszę o takiej zasadzie i nie wiem czy ja bym się na to zdecydowała. W sumie mam nawet 2 mieszkania z czego jedno jest wynajmowane. Zdecydowałam się na to po przeczytaniu https://www.eurostyl.com.pl/blog/inwestowanie-w-mieszkanie-na-wynajem-wady-i-zalety i jestem zdania, że był to mądry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie takie rzeczy raczej nie wchodzą w grę gdyż ja zdecydowanie wolę mieszkać sam. Mam teraz nowe mieszkanie z którego jestem bardzo zadowolony. Tym bardziej jeszcze, że poprzez kalkulator https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu udało mi się znaleźć świetną polisę ubezpieczeniową na tą nieruchomość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie ja nigdy nie słyszałem o takim rozwiązaniu i tak budowałem dom dla siebie. Aktualnie jestem an etapie podłączania pompy do hydroforu https://pytanieodom.pl/jak-podlaczyc-pompe-do-hydroforu/ i liczę na to, ze uda mi się to zrobić szybko oraz sprawnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat ja takiego procesu budowy nie znam więc ciężko jest mi cokolwiek na jego temat powiedzieć. Muszę przyznać, że również świetną pracę na pewno wykonuje firma https://bruk.warszawa.pl/ która na brukarstwie zna się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja również nie bardzo wiem czy bym się zdecydowała na takie rozwiązanie i muszę przyznać, że jednak wolę sama budować mój dom. Pamiętam, że również hydraulik z https://rost.wroclaw.pl/ wykonywał wszelkie niezbędne prace instalacyjne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Na pewno warto jest wiedzieć jak ważną sprawą jest wykonanie wzorowo całej instalacji wodnej i muszę przyznać, że ja właśnie na tych elementach się teraz skupiam. Fajnie, że jak coś to hydraulik z http://hydraulik.wroclaw.pl/ bez najmniejszego problemu z takimi pracami sobie poradzi.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakoś ja również nie słyszałem o takim rozwiązaniu więc ciężko jest mi cokolwiek o tym powiedzieć. Za to korzystając z okazji chcę wam polecić świetnego hydraulika https://hydraulikon.pl/ i wiem, ze to jest bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń